I uge 41 stod den på fælles efterårsrengøring i Børnehaven Forglemmigej. Vi flyttede rundt og sorterede ud.
Børnene var med i processen, da det er en integreret del af den pædagogiske praksis i børnehaven at børnene inddrages i hverdagens små beslutninger og gøremål. Det styrker deres selvfølelse og giver dem følelsen af at være en værdifuld spiller i børnehavens demokrati.
Da vi havde lavet krea-området, var der nogle børn, der så muligheden for at lave deres eget hjemmekontor. Der blev leget rollelege, lavet matematik og øvet bogstav- og talforståelse.
Det nye krea-område er i børnehøjde, så børnene selv kan vælge og hente de ting, de har brug for. Det styrker deres selvhjulpenhed og giver selvtillid.
I Børnehaven Forglemmigej er børnesynet at børn er ligeværdige med voksne. Børnehaven er bygget på en kerneværdi om at inkludere børn på ligeværdig vis i dagligdagen.
Et barn er et værdigt og værdifuldt menneske, fuldstændigt ligesom en voksen. Derfor har et barn ligeså meget ret til at blive hørt, set og mødt, som en voksen.
I praksis udfolder det i børnehaven sig ved at børnene bliver hørt, når der træffes beslutninger. De bliver set, når de har brug for det – og på egne præmisser. De bliver mødt der, hvor de er – hver især.
Sidste uges aktiviteter er et eksempel på hvordan vores børnesyn udfolder sig i den pædagogiske praksis i dagligdagen. Du kan læse mere om vores børnesyn her.
I uge 42 er der efterårsferie, og derfor kører vi på lavt blus i børnehaven. Sidst på ugen afholder vi Pædagogisk Dag, hvor vi samles om – og fordyber os i pædagogikken i Børnehaven Forglemmigej. Vi bruger også en del tid på at gøre status på hvert enkelt barns udvikling og trivsel.